2007. július 16., hétfő

Lencsés bulgurpogácsa (Mercimek Köftesi)

A szakácskönyv-állományom nagy hiányossága Özcan Ozan török szakácskönyve. Sajnos évekkel ezelőtt többször elmenetem mellette, aztán amikor már meg akartam volna vásárolni, már sehol sem lehetett kapni. Még a kiadóban sem. És az antikváriumokban sem.

Ez a példány, amiből a recept is van, csak ideglenesen állomásozik nálam – hála a közkönyvtárak hasznos tevékenységének. Bár az előző kölcsönző, fél évig is ült rajta - nagyon nem akaródzott neki a visszavitel - sőt már-már alkuba bocsájtkozott a megvásárlására. Szerencsére a könyvtáros kisasszony állta a sarat, igaz nem volt könnyű helyzetben, mert hátulról meg én szorongattam; hetente felhívtam, hogy mikor hozzák végre vissza.

Most itt pihen még egy-pár hétig nálam, ezalatt igyekszem memorizálni.Bár hazudnék, ha azt mondanám, hogy az én agymba sem fordult meg az a gondolat, hogy sajnos a gyerek megtépázta és inkább kifizetem az árát…Na de ilyet nem tesz egy szakmabeli!

 


Lencsés bulgurpogácsa (Mercimek Köftesi)


Ez tulajdonképpen egy hidegen készült (értsd: olajban sütés nélkül) készült fasírt. Törökországban igen népszerű előétel, amelyet területenként eltérű fűszerezéssel készítenek és a húspogácsákat általában nagyobb, tojás alakúra formázzák.

 
Hozzávalók:
2 ek olíva olaj, 1 fej vörös hagyma, 1 csésze (2,5 decis) vörös lencse, 2 ek paradicsom krém, ¾ csésze bulgur, 2 db mogyoróhagyma, 2 kiskanál vörös bors (mozsárral összeaprítva), 1 evőkanál őrölt kömény, 1 kiskanál arab fűszerkeverék, 1 kiskanál szárított menta, egy csokor petretzselyem.


Előkészületek: a lencsét leöblíettem, a darabos fűszereket mozsárban összetörtem, hagymát fölapríottam.

Egy nagy lábosba felmelegítettem az olajat, beleszórtam az apróra vágott vörös hagymát, kicsit fonnyasztottam, majd ráöntöttem a lecsepegtetett lencsét. Hozzákevertem a paradicsomkrémet és felöntöttem 3 csészényi vízzel. Összekevertem, lefedtem és felforraltam.

Alacsonyabb hőfokra tettem és belekevertem a bugurt és lefedve addig főztem, amíg a lencse teljesen megpuhult. Beleszórtam az apróra vágott mogyoróhagymát, petrezselymet és a fűszereket.

Amikor kihűlt kerek gombócokat formáztam belőle, grillezett zöldségekkel és fokhagymás joghurtmártással tálaltam.



Fokhagymás joghurtmártás (Sarmisakli Yogurt Sos)
 


A fokhagymás joghurtmártáshoz – hála Loriennek a beszerzési tippért (Lehel téri piac keleti fűszerese) – igazi török joghurtot használtam, ezúttal 10%-osat. Összekevertem 5-6 gerezd zúzott fokhagymával és kevés sóval.
török konyha, vega

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails